Out-of-home advertising (OOH) verschuift naar Digital out of home (DOOH). Buitenreclame is een kanaal dat al eeuwen bestaat. Lang voor het digitale tijdperk, gingen adverteerders met hun boodschap de straat op. Van een schildering op een muur, tot posters in een bushokje, wat erg arbeidsintensief was. Maar deze uitingen hadden hetzelfde voordeel als nu, alleen kunnen we nu digitaal een impactvolle boodschap de wereld insturen. De kracht van Digital out of Home ligt vooral in het feit dat het meer mogelijkheden biedt dan de klassieke poster op een billboard, door de digitalisering hoef je geen grote budgetten meer te hebben om gebruik te maken met deze manier van adverteren.
De verwachting voor DOOH is dat het de print variant zal overstijgen, momenteel is het digitale aandeel 35%. Binnen de internationale markt is de verwachting dat DOOH jaarlijks 10% groeit tot en met 2026. Er zit natuurlijk een verschil in de Amerikaanse en Nederlandse markt, maar dit biedt voor de DOOH markt in Nederland veel perspectief.
Digitale schermen op drukke, openbare ruimten, met slots van 10 seconden die programmatic zijn in te kopen. Het programmatic inkopen (realtime bidding op advertentieruimte) biedt vooral voordelen ten opzichte van het analoge Out-of-Home. de flexibiliteit biedt namelijk een mogelijkheid om in te spelen op actualiteiten. Je kunt zelf kiezen rond welke tijdstippen je de digitale buitenreclame wilt vertonen. Wil je een stapje verder? Dan kun je zelfs live uitzenden via de full motion digitale schermen, of alleen uitingen vertonen boven de 22 graden celsius.
Waar het voorheen een stilstaande print was, is het tegenwoordig geanimeerd of full motion, en daarmee voor iedere voorbijganger niet te missen. Door het grote bereik van Digital out of Home wordt het vooral ingezet voor Branding doeleinden. Over de afgelopen jaren is de aanwezigheid van DOOH fors versterkt in het outdoor landschap. Het is één van de snelst groeiende reclamekanalen geworden, blijkt uit het Digital Ad Spend onderzoek van VIA Nederland (buiten de corona lockdowns om).
Het grote voordeel van DOOH ten opzichte van OOH is dat bewegend beeld eerder en meer de aandacht trekt. Uit onderzoeken blijkt dat bewegend beeld 50% meer aandacht trekt dan statisch beeld. Door de interactiviteit van digitale schermen is het veel makkelijker geworden om aandacht van voorbijgangers te trekken. Creatives voor DOOH zijn een vak op zich, daarom is het goed om na te denken wat voor uiting je laat zien op digitale schermen.
Scherm je zichtbaarheid