Branding gaat verder dan een creative op een scherm laten zien. Vanuit de neurowetenschap weten we dat er aspecten zijn die het brein sneller ziet of onbewust onthoud en dus het meer aandacht voor heeft. Anders dan bij Out-of-Home kun je kiezen voor geanimeerd beeld, inspelend op emotie. Door herkenbare uitingen te vertonen wordt de ad-recall in het brein verhoogd, wat onbewust zorgt voor herkenbaarheid en brand awareness.
Sage & Archer – specialist in DOOH inkoop – ziet veel creatives voorbij komen. Op basis daarvan hebben ze een gids geschreven met hun inzichten voor DOOH-creatie, The Art of Digital Out of Home.
Verschillende schermen, verschillende formaten
Door dat er in Nederland verschillende exploitanten van digitale schermen, op uiteenlopende locaties zijn, is er geen one-size fits all formaat die je op alle schermen in kunt zetten. Grofweg zijn er drie varianten:
Specificaties
Voor de creatie van Digital out of Home zijn er een aantal verschillende opties, wat ook weer per type scherm kan verschillen. Het is mogelijk om een uiting in te zetten in de volgende bestandstypes:
De duur van een slot die je inkoopt is altijd 10 seconden, hou hier rekening mee bij het maken van je uiting. Voor een JPG/PNG is dit niet van toepassing.
Uiteindelijk komen we bij de kracht van DOOH, de animatie. Dit verschilt voor schermen, vooral afhankelijk van de locatie waar ze staan. In het straatbeeld wordt door gemeenten bijvoorbeeld geen full motion geaccepteerd, omdat dit kan zorgen voor ongelukken in het verkeer. Bij een schermen in winkelcentra of in de Albert Heijn is dit wel toegestaan.
Door de vele opties qua schermen en specificaties voor uitingen kan het soms lastig zijn om een strategie voor DOOH vorm te geven. Wil je hierover sparren? Neem gerust contact op!
Scherm je zichtbaarheid