Vandaag publiceerde VIA Nederland een eerste inkijkje in de digital adspend van het jaar 2021. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,1 miljard euro aan digitale advertenties, wat een stijging van 34% is ten opzichte van voorgaand jaar. Het welbekende kanaal search advertising groeit met 33% en behoudt het grootste aandeel, maar de Online Ad Spend Study 2021 laat vooral een sterk herstel zien van Digital out of Home met 50%. De opmars van digitale audio springt eruit met 79%.
Na de daling tijdens de pandemie van 37% in 2020, laat 2021 een goed herstel zien. Door de groei in 2021 is DOOH terug naar het oorspronkelijk niveau van 2019, tevens valt het op dat er een een verschuiving richting programmatic is. Het aandeel van programmatic binnen DOOH gin 13% in Q1 2021 naar 30% in Q4.
Hiermee is het herstel van digitale bestedingen hoger dan verwacht, ondanks de gevolgen van de wereldwijde pandemie.
De verwachtingen voor 2022 zijn hoog. Dit jaar zal in het teken staan van de verdwijning van third-party cookies en verwacht men een grote groei voor marketplaces te gaan zien. Vooral de meerwaarde van contextueel adverteren en de first-party data binnen marketplaces zijn de grootste potentiële aanjagers volgens het onderzoek.
Op 10 mei 2022 geven VIA en Deloitte samen een uitgebreide presentatie over de digitale mediabestedingen van 2021.
Scherm je zichtbaarheid