Tegenwoordig maken consumenten via meerdere kanalen contact voordat ze overgaan tot een aankoopbeslissing. Voor bedrijven met een multichannel strategie is dit ideaal, voor bedrijven die dit niet hebben, wordt het steeds belangrijk om het te gaan ontwikkelen. Hierin kan Digital out of Home een grote rol in spelen door aanwezig te zijn in de dagelijkse routines van een gebruiker. Veel digitale marketeers zijn volledig gericht op online, terwijl Out of home nog steeds een krachtig middel is – vooral wanneer dit digitaal wordt ingezet.
Wanneer je Digital out of Home in je marketingstrategie op wilt nemen, zijn er een aantal tips om in gedachten te houden:
Formuleer je doelstelling voorafgaand bij een DOOH campagne
Voordat je investeert in DOOH, is het belangrijk om hier een doelstelling aan te hangen en hoe ze andere media inzet zullen ondersteunen. Welke rol zal DOOH spelen in de touchpoints van een klanttraject, is dit bewustwording, verkeer of conversie? Door dit juist te formuleren, kun je achteraf de campagne evalueren.
DOOH kan in de Awareness fase interessant zijn om het fundament voor je campagne te leggen en door het in combinatie met meerdere kanalen in te zetten kan het elkaar versterken. Wil je meer actiegericht een DOOH campagne inzetten? Zorg dan dat je uiting de overweging verhoogt, door in je creative USPs te benoemen. Of creëer een situatie in de uiting waarbij mensen in een soortgelijke situatie aan jouw merk denken. Bijvoorbeeld als je op wintersport gaat, dat je winterbanden van merk X onder je auto moet hebben.
Uiteindelijk is het heel erg afhankelijk van je product, in welke fase je DOOH in kunt zetten voor maximale performance. Wil je weten hoe je het in kan zetten voor jouw merk? Wij denken graag met je mee.
Identificeer de ideale targeting
De mogelijkheden qua targeting worden binnen DOOH steeds groter én beter. Geografisch gezien kunnen doelgroepen gematcht worden, externe data die gebruikt wordt door exploitanten biedt steeds meer inzichten in de doelgroep en de nabijheid van een scherm wordt steeds beter in kaart gebracht.
Is je doelgroep sportief? Kies dan voor sportvelden of sportscholen.
Wees creatief
Consumenten worden de hele dag blootgesteld aan informatie. Denk groot en gedurfd met je DOOH campagne om de aandacht te trekken en vast te houden. Wees niet bang om uniek te zijn met DOOH-creatie. Hoe meer uw digitale advertenties opvallen, hoe groter de kans dat de campagne een boost geeft aan andere media inzet.
Diversiteit in creatives
Advertentie verzadiging kan leiden tot consumenten moeheid, daarom is het belangrijk om de uitingen regelmatig te verversen om het fris te houden en desinteresse te voorkomen. Zorg voor actuele inhakers met evenementen of vertoon een andere uiting bij bepaalde temperaturen.
Probeer het meetbaar te maken
Om het succes van je campagne te onderbouwen, is het goed om een instrument te zoeken waarmee je de output van je DOOH campagne meet. Dit kan winkelbezoek in combinatie met Paid Search zijn, winkelomzet van winkels waar een scherm in de buurt staat, of online sales in die ene stad waar je een DOOH campagne hebt ingezet.
Ben je op zoek naar een sparringspartner op dit gebied? De koffie staat klaar!
Scherm je zichtbaarheid