Zoals je kunt lezen in ons artikel over Programmatic, zijn wij groot fan van inkoop via DSPs. Laten we beginnen met wat een DSP is: Demand Side Platform (DSP) is een ecosysteem waarin advertentie vraag en aanbod bij elkaar komt. Via de veiling bied je real-time op advertentieruimte, dit gebeurt nadat de campagne is ingericht en geactiveerd, geautomatiseerd. Het doel hiervan is dat adverteerders in full control zijn over de campagnes, met de voordelen van automatisering. DSPs bieden de mogelijkheid om digitale schermen in realtime in te kopen, op een eenvoudige doch geavanceerde manier.
Voor Digital out of Home kun je inventory via verschillende DSPs inkopen en dit ontwikkelt zich sterk, op gebied van targeting gebruiksvriendelijkheid van inkopen en inzichten. Er zijn DSP’s die zich hebben gespecialiseerd in Digital out of Home advertentieruimte, maar bij een aantal grote DSPs kun je ook DOOH schermen inkopen.
De echte specialisten op dit vakgebied zijn Sage + Archer en OutMoove. Deze partijen focussen zich op de inkoop van digitale schermen. Bij Sage + Archer kun je ondersteunende campagnes op mobiel ook via hun platform inkopen, wat je DOOH campagne zal versterken. Omdat zij gespecialiseerd zijn, gaat de doorontwikkeling hard. Dit is terug te zien in de User Interface, targeting en inzichten die je kunt verkrijgen aan de hand van reporting.
De grote spelers als Platform161, en sinds kort Google, bieden ook DOOH inventory naast hun reguliere online inventory. Het voordeel hiervan is dat je alle campagnes centraal hebt, het is echter minder specifiek in te richten qua targeting. De gespecialiseerde DSPs bieden bijvoorbeeld Point of Interest locaties aan, waarbij schermen gelabeld zijn op basis van doelgroep segmenten.
Het selecteren van schermen kun je handmatig doen, dit heet whitelisten. Zoals je misschien wel kent van domein targeting binnen DSPs. Gezien de groei van schermen de afgelopen jaren in een stroomversnelling zit, wordt het heel intensief om dit één voor één te doen. Gelukkig wordt de targeting steeds geavanceerder, zo kun je met één klik alle NS stations selecteren, of alle sportscholen. Hier lees je alles over targeting.
Scherm je zichtbaarheid