Programmatic inkoop van Digital out of Home is vergelijkbaar met de inkoop van Display inventory via Real Time Bidding. Beide manieren van inkoop lopen via een Demand Side Platform (DSP), wat een centraal punt is waar verschillende publishers de mogelijkheid bieden om advertentieruimte in te kopen, dit verloopt via een veiling. Bij display is het afrekenmodel CPM, een prijs voor 1.000 impressies, terwijl dit bij DOOH verloopt aan de hand van D-OTS.
De programmatic inkoop van DOOH kent een aantal voordelen ten opzichte van directe inkoop, dit zijn:
Flexibiliteit: biedt de mogelijkheid om snel in te spelen op actualiteiten, omdat je wijzigingen snel en makkelijk door kunt voeren. Zijn bepaalde schermen opvallend goedkoper qua CPM prijs of is de OTS bij scherm Y veel hoger? Dan kun je makkelijk budget heen en weer schuiven. Dit zijn optimalisaties niet normaliter niet gebeuren via directe inkoop.
Toegankelijk: door alle inventory programmatic in te kopen bij één DSP is alles op een centraal punt. Denk hierbij aan facturatie en management van campagnes, hierdoor is alles zichtbaar in één oogopslag.
Targeting: omdat je geen heel pakket hoeft af te nemen, biedt de targeting via programmatic meer mogelijkheden. Je kunt targeting op scherm niveau in stellen, wat betekent dat je voor een paar tientjes al los kunt. Dit biedt voor lokale ondernemers de mogelijkheid om ook gebruik te maken van Digital out of Home.
Doeltreffend: sluit eigenlijk aan bij alle bovenstaande punten. Wanneer DOOH onderdeel is van je online strategie, kun je op basis van inzichten uit andere kanalen je DOOH campagnes afstemmen op de complete mix. Zo kun je hyperlocal en gepersonaliseerd campagnes inzetten op één scherm in combinatie met dezelfde creative via Instagram Stories.
Op basis van bovenstaande voordelen is het een inkoppertje om te zeggen dat wij Digital out of Home inkopen via programmatic. Het wordt steeds toegankelijker om verschillende bekende publishers te selecteren zoals JCDecaux of Global. Steeds meer DSP’s voegen DOOH toe aan hun programmatic aanbod. Hierdoor wordt het eenvoudiger om Digital out of home toe te voegen aan multichannel strategie, we zien adverteerders al volop gebruik maken van deze mogelijkheid, wat ons heel blij maakt!
Scherm je zichtbaarheid